Raport przedstawia obecną (3 kwartał 2013) sytuację na światowym rynku systemów nawigacji satelitarnej oraz prognozy na najbliższe lata. Poniżej przedstawiamy kilka najciekawszych naszym zdaniem spostrzeżeń:
- Do 2022 r. w użyciu ma być 7 miliardów urządzeń wyposażonych w system nawigacji satelitarnej, co oznacza prawie 1 urządzenie/ osobę. W bieżącym roku liczba ta nieznacznie przekracza 2 miliardy. Jak przewiduje raport, dane dla Europy w chwili obecnej są zbieżne z danymi dla Ameryki Północnej, jednak do 2022 roku różnica między tymi regionami będzie się powiększać na korzyść krajów europejskich.
- Smartfony zdecydowanie zdominują przychody światowego rynku GNSS, a ich zasięg rozszerzy się na inne segmenty rynkowe, takie jak choćby rolnictwo, lotnictwo, przemysł morski czy transport kolejowy. Rynek usług opartych o systemy lokalizacji (LBS – Location Based Services) według prognoz będzie największym źródłem przychodów w branży, wyprzedzając tym samym nawet wydawałoby się podstawową rolę nawigacji, czyli nawigowanie na drodze (Road). Nie ulega wątpliwości, że do 2022 roku smartfony pochłoną ogromną część urządzeń PND używanych w podróży. Konkurencyjne ceny smartfonów sprawiają, że urządzenia te są coraz bardziej dostępne, również w krajach o niskim PKB.
- A jak wyglądają prognozy sprzedaży urządzeń GNSS w krajach europejskich? Roczna liczba urządzeń GNSS dostarczonych do końcowego odbiorcy ma wzrosnąć z 218 milionów w roku ubiegłym do 613 milionów odbiorników będących w użyciu w roku 2022. Przychody ze sprzedaży tychże urządzeń w krajach europejskich wzrosną odpowiednio do 23,5 miliarda euro w roku 2022 w porównaniu z 10,9 miliardów w roku ubiegłym.
- Rynek aplikacji mobilnych będzie ewoluował. Wzrośnie różnorodność aplikacji , w tym tych zintegrowanych z systemem informacji bazującym na lokalizacji, pozyskanej okiem kamery (rzeczywistość rozszerzona). Wzrośnie również użycie GNSS w urządzeniach tradycyjnie niezwiązanych z lokalizacją. Liczba urządzeń na osobę będzie sukcesywnie rosła w krajach rozwijających się. Aplikacje oprócz popularnej nawigacji będą rozwijane w kierunku punktów użyteczności publicznej, reklamy opartej o LBS, monitoringu osób i przedmiotów, sportu i rekreacji czy social networkingu.
- Wzrost popularności systemów GNSS stymulowany będzie nowymi platformami GNSS, jak choćby urządzenia fitness czy technologie śledzenia osób:
- Wykorzystanie technologii GNSS w ogólnie rozumianej branży morskiej napędzane będzie przez aplikacje mające służyć bezpieczeństwu (Safe & Rescue), nawigacji (General Navigation) oraz te wykorzystywane w transporcie śródlądowym (Inland Waterways).
Analizując powyższe prognozy, zauważmy szybki i dynamiczny rozwój branży GNNS, a co za tym idzie coraz większy udział systemów nawigacji satelitarnej w naszym codziennym życiu. Na ile możemy ufać przewidywaniom raportu? Niebawem sami się o tym przekonamy.